pondělí 11. března 2013

jarní očista I. - kopřiva

pěkný den,

jelikož nám pomalu, ale jistě začíná jaro a spolu s jeho příchodem na nás stejně tak jistě začíná doléhat únava, podíváme se na zoubek kopřivě, která by nám mohla pomoci dát tělo trochu do pořádku.
 
zdroj: wikipedia.org
 
 
Kopřiva je vytrvalá až 1,5 metrů vysoká bylina z čeledi kopřivovitých. U nás je kopřiva běžně rostoucím druhem, oblibuje zejména rumiště, strouhy a vlhčí lesy. Zahrádkáři bojují často s kopřivou jako s nevítaným plevelem, který však lze vcelku lehce zničit.
 
V léčitelství se užívá obvykle list, nať, někdy také kořen. Účinnými látkami jsou zejména flavonoidy, vitamin C, provitamin A, kyselina listová, železo, draslík, kyselina křemičitá. Kořen pak obsahuje třísloviny.
 
léčivé účinky:
Vitamín C a provitamín A posilují imunitní systém, kyselina listová podporuje krvetvorbu, draslík má odvodňovací schopnost. Kyselina křemičitá posiluje vlasy, nehty.
Kopřiva pomáhá hojit rány, je účinná při astmatu, zastavuje krvácení (listy přiložené na ránu), podporuje tvorbu mateřského mléka, snižuje hladinu krevního cukru, působí antivirově, antiprůjmově, dokonce prý pomáhá zvyšovat plodnost mužů.
 
užití kopřivy:
Kopřiva se nejčastěji užívá v podobě čaje, který se na jaře pije k pročištění krve, vyplachuje ledviny, vyplavuje soli a ledvinové kameny. Kopřivový čaj dále účinkuje na revma.
Pomocí obkladů  z kopřivového čaje (list a kořen) lze ošetřit nečistou pleť a masírováním hlavy chladným čajem z kořene kopřivy se zbavíte lupů a pomůžete křehkým vlasům.
 
Čerstvé mladé listy kopřivy lze rovněž přidávat do zeleného salátu. Pochopitelně se musí jednat o listy, které nebyly nasbírány poblíž silnice!!!
Na jaře byl také čerstvý list přidáván hojně do nádivek.
 
 
čaj:
1 lžíce sušených listů se přelije 1 šálkem vařící vody a 10 minut se luhuje. Doporučená denní dávka je 3-4 šálky. Čaj užíváme 4 - 8 týdnů.
Pokud se dodržují doporučené denní dávky, není kopřiva nebezpečná.
 
vlasová voda:
250g kořene vaříme půl hodiny v 1l vody a půl litru vinného octa. Jedenkrát týdně pak potíráme pokožku hlavy.
 
koupel:
hrst kopřiv přelijeme 1l vody, přivedeme k varu, povaříme, 15 minut luhujeme, scedíme a nalijeme do koupele, případně používáme k obkladům.
 
 
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že kopřivová kúra pomáhá jednoznačně při kožních problémech a alergii. Odstraňuje nejrůznější ekzémy a svědění. Sama hodlám hned dnes začít s pravidelným popíjením kopřivového čaje.
 
Hádám, že tento post je prvním ze série článků věnované bylinkám a léčivkám, které můžeme využíz nejen v kosmetice.
 
Mějte krásný den! Meduňka
 
Lexikon přírodní medicína, Anne Iburg, Rebo, Praha 2008
www. wikipedia.org
 

16 komentářů:

  1. Jé, to jsem ráda, že si zařadila článek o kopřivě. Potvrzuju čistící účinek na pleť. Po desetidenní kúře jsem pozorovala velké zplepšení. Až mi bylo líto, že si musím dát pauzu, ale za tři týdny na to vlítnu znovu :) Navíc ten čaj není nijak nechutný a dá se v pohodě pít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, taky ho mám chuťově ráda a navíc ty účinky, to je super benefit :)

      Vymazat
  2. Zihlavovy caj pijem pravidelne a velmi pomaha na plet.
    http://emesina.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  3. Paráda, tyhle články jsou super, hned také začnu! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Účinky na ekzémy a problémy s kůží můžu potvrdit, když jsem byla malá, trpěla jsem na silný ekzém a jediné, co se tady dalo sehnat byla indulona, takže jsem se koupala v kopřivě pravidelně. Na vlasy funguje taky, do teď si kupuju vlasovou vodu (tu nejlevnější v drogerii) a je to jediná věc, která mi okamžitě pomůže na svědění pokožky na hlavě ;)

    OdpovědětVymazat
  5. ještě že jsi mi to připomněla, až budou tak se na ně hned vydám :-) z čerstvých je to stejně nejlepší. A není 4-8 týdnů v kuse nějak moc, i ten počet šálků na den se mi zdá hodně....myslela jsem že se pije 2x denně, max.3 týdny, pak pauza a pak můžeš zase.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v chytrých knihách jsem našla toto dávkování, pravda je, že se mi zdálo být poměrně neobvyklé, ale v lékárně mi paní řekla, že by se měla kopřiva pít alespoň 6 týdnů....no, takže tak...

      Vymazat
  6. Skvělé, jdu si hned uvařit kopřivový čaj. :)

    OdpovědětVymazat
  7. já mám jenom koprivu z obchodu, po horach tady behat nebudu, ani to nemam kde susit, ale mím ji aspon bio:-)) prekvapilo me, ze ta chut je celkem v pohode, taky jsem to pila kvuli vlasum. zase zacnu, jsem v posledni dobe unavena jak pes, jak dva psi. moji kolegyni nedavno diagnostikovali anemii, mám z toho hruzu, takze se vratim k caji, lepsi jak olizovat zabradli:-)) melanie

    OdpovědětVymazat
  8. Akorát je v popisu menší chyba, kopřiva krvácení nezastavuje, naopak ředí (čistí) krev, takže ji nesmí užívat osoby s poruchou krvetvorby, nebo srážlivosti krve. Řekla nám to primářka na hematologii, právě, že spousta bylinkářů tvrdí, že krvácení zastavuje, ale není to pravda. Nám to taky tvrdil jeden léčitel, (mám dědičnou poruchu srážlivosti krve, proto mě k němu vzali), ale po kopřivě se mi spouštěla krev z nosu ještě více, prostě neustále.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji, bylo tím myšleno přikládání listů na rány, nebo to taky krev ředí???

      Vymazat
    2. Hlavně vnitřní užití, ale i u těch obkladů, by se ta kopřiva mohla dostat do krve (samozřejmě záleží na velikosti a hloubce rány). Spíše mi přijde nepravděpodobné, že když vnitřní užití krev ředí, že by obklad na ráně krev zastavoval, chemické složení je přeci i tak téměř stejné. Kopřiva obsahuje dezinfekční látky (histamin), takže by ránu vyčistila, ale že by zastavovala krev, slyším dneska prve, ani Maria Treben o tom nic nepsala, (ale doporučovala ji při léčbě rakoviny a na padání vlasů). Ale nechci nikoho děsit, je možné, že by zdravému člověku na ráně nic neudělala.

      Vymazat
  9. Zajímavý článek, mě kopřiva pomáhá hlavně na vlasy :)

    http://cosmetic-styling.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  10. Na ty vlasy to s tím obsaženým křemíkem nemůže byt krok vedle. Koprivovy čaj piju na jaře už tradičně, pokud není bylinkový čaj hořký, mám je všechny moc ráda:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky bylinkový čaje piju ráda, ale hořký vynechávám :) naštěstí kopřiva je dobrá :)

      Vymazat
  11. Kopřivy fungují výborně, ale nesnáším jejich chuť. Občas jím jenom ty nové výhonky nasyrovo, máma kdysi dělala kolem Velikonoc "špenát" z kopřiv - s hodně česnekem a solí to bylo dobré.:) Veronika

    OdpovědětVymazat

děkuji za vaše milé komentáře, vzkazy a náměty