středa 3. července 2013

chmelová šiška

pěkný letní den,
 
jednoho krásného dne jsem dostala nabídku vyzkoušet přírodní mýdla z Mýdlotéky u tří lilií, jelikož se jedná o záležitost, kterou bych si patrně sama nekoupila, nebo koupila, ale jen kvůli vůni a strčila ji do komody s prádlem (mám jich tam požehnaně - Loccitane, skotská mýdla atd.), rozhodla jsem se na nabídku kývnout. Měla jsem pak možnost vybrat si 2 kousky, z toho jeden jsem si vybrala sama a druhý mi dle stavu mé pokožky doporučila slečna/paní Eliška, která je mimořádně příjemná a komunikace s ní mi činila vyloženě radost.
 
Dnes bych vám řekla něco málo o první z mýdel -  Chmelové šišce, která je právě tím kouskem, který mi byl doporučen.
 
Mýdlo vzniklo v Čarovném mlýně a to prosím ze samých kvalitních surovin. Najdete v něm: 
olivový olej, kokosový olej, palmový olej, slunečnicový olej, olej z ostropestřce mariánského, hydroxid sodný, světlé pivo, granulovaný chmel, lístky z chmelových šišek, chmelový extrakt
 
Mýdlo se speciálně určeno na pleť mastnou, aknotickou, postiženou dermatitidami, je antiseptické, antimikrobiální, dokonce by mělo uklidňovat duši a působit i proti stresu.
 
 
 
 
Co bych vám k mýdlu řekla já - mýdlo rozhodně nepění tak jako obyčejný sprcháč z drogerie, takže jestli máte pocit, že co nepění, to nečistí, tak přírodní mýdla asi nebudou úplně pro vás. Když se však nad pěnivost povznesete, tak budete asi mile překvapeni. Mýdlo opravdu pěkně myje a to i obličej, nevysušuje jako obyčejná mýdla z drogerie,  tělo ani obličej mi po něm nešupinkatí a pokožka není ani nijak  podrážděná. První pocit po mytí je takový, že vám kůže tak trochu jako skřípe, drhne nebo jak to říct, prostě nemáte na kůži takový ten jemný pocit jako po klasickém sprcháči. To bude zřejmě absencí silikonů (můj dohad - tak si to já vysvětluji jako absolutní chemický laik a analfabet.) Po chvíli o tom však ani nevíte. Co se mi moc líbí je fakt, že mi toto mýdlo krásně ošetřovalo hrubou kůži na loktech, která mě čas od času svědí a odlupuje se. Paní doktorka mluvila o lupence, ale já tomu nevěřím, nicméně nějaká neplechota to je a toto mýdlo proti ní umí pěkně bojovat, což kvituji!
Co se týče vůně, tak to bohužel není můj šálek kávy, moje čichové buňky si s tímto mýdlem moc nerozumí, ale jelikož beru mýdlo jako terapeutický prostředek nikoli jako voňavku, tak s tím nemám problém. Když si chci užít pocit voňavé pokožky, tak použiju nějaký příjemný sprcháč, když potřebuju ošetřit pokožku, hlavně ty moje lokty, tak použiju toto mýdlo. Navíc tedy sprchový gel si nikdy nedávám na obličej, toto mýdlo mi na obličeji vůbec navadí, ba naopak - dělá mi dobře.
Na co si musíte dávat pozor je uskladnění, pokud mýdlo jen tak hodíte na vanu, kde se vám drahá polovička sprchuje tak, že pravidelně vytopí půlku bytu, tak vám mýdlo dlouho nevydrží, opravdu je třeba jej schovávat před vlhkostí, jinak má tendenci se rozmočit. Na tento fakt upozorňuje i výrobce, což se mi líbí.
 
Musím říct, že já jsem byla s mýdlem spokojená, nyní mám lokty v pořádku, takže začínám zkoušet druhé mýdlo, pokud bude potřeba a ekzém se opět dostaví (což je 100%jisté), tak lokty jistě zase budu ošetřovat tímto mýdlem.
 
Možná by vás zajímalo jaký je rozdíl mezi klasickým a přírodním mýdlem. I na tuto otázku jsem našla odpověď na stránkách mýdlotéky.
 
"Klasická mýdla se odpradávna vyráběla z těchto živočišných tuků:

vepřového sádla – pochází z vyškvařeného a rafinovaného tuku vepřů; vytváří dlouho trvající pěnu, má čistící účinky; přínos pro péči o pleť je zanedbatelný

loje – vzniká rozpouštěním pevného bílého vločkovitého tuku, obklopujícího ledviny a bedra hovězího dobytka a koní; vytváří pevné mýdlo a dlouhotrvající pěnu, avšak ucpává póry...
 
Alternativou u přírodních rostlinných mýdel jsou tyto tři základní oleje:

olivový olej -  šetrně čistí, ošetřuje pokožku, udržuje v ní vlhkost
kokosový olej – zaručuje přirozenou pěnivost, zvláčňuje; vytváří hodně pevná mýdla
palmový olej – pro pevné mýdlo a stabilní pěnu, dobře čistí

Kvalitní mýdlo obsahuje vyvážený poměr těchto olejů. Např. jestliže se použije velké množství kokosového oleje, nebude mýdlo již pokožku zvláčňovat, ale naopak vysušovat. Při použití jen palmového oleje bude mýdlo zase příliš tvrdé a lámavé.

 
Proč tedy zvolit raději než běžná mýdla mýdla přírodní?
 
  • vyrábějí se tzv. metodou za studena (oproti běžné "metodě za tepla"), která v mýdle uchovává maximání množství všech výživných látek
  • jsou šetrná k pokožce, přirozeně ji zvlhčují (udržují její přirozenou vlhkost a nenarušují ji díky přirozenému obsahu glycerínu, který běžná mýdla v sobě neobsahují - uměle se do nich dodává glycerín živočišný)
  • pleť ošetřují, udržují ji vláčnou a hebkou a nezanášejí póry
  • neobsahují živočišné tuky, ale naopak ty přírodní (olivový, kokosový, palmový, avokádový olej apod., které jsou často také lisované za studena a uchovávají si v sobě cenné látky)
  • nejsou v nich: umělá aromata a barviva, chemické tenzidy, parabeny, konzervační látky, stabilizátory a jiné...
  • a především jsou díky použitým olejům, bylinkám či dalším přidaným přírodním látkám (např. med, zelený jíl, kozí mléko) mnohdy i hojivá či přímo léčivá...
Proč nevolit klasická mýdla z drogerií?
 
Protože obsahují:
  • Sodium tallowate – sůl hovězího tuku
  • Paraffinum Liquidum - "zvláčňuje pokožku", přitom však póry naopak ucpává
  • Tetrasonium EDTA – sice šetrnější konzervant, který nahrazuje:
  • Parabeny - konzervanty, o kterýchžto jste mohli slyšet jen samá negativa (souvislost se vznikem rakoviny, vznik alergií, apod.)
  • Tenzidy – např. Sodium Lauroyl Isethionate (tenzidy sice čistí, ale mnohdy až "přečišťují" a zbavují pokožku její ochranné funkce, ta se pak buď více mastí nebo reaguje podrážděním, ekzémem, alergiemi...
  • Umělá aromata - označena ”Parfum” bez hvězdičky, s hvězdičkou jde naopak o přírodní esenciální oleje
  • Umělá barviva – např. CL 19140"
 

 
 Zajímavé, že? Když jsem byla malá, tak jsem si myslela, že mýdla se dělají ze zvířecích a lidských kostí.... nevím, jak jsem na to přišla.... a chtěla jsem se naučit vyrábět mýdlo z odpadků a nečistot, jakože by to bylo super, kdyby se špína dala použít k něčemu užitečnému :) Pamatuju si, že jsem se pokoušela to snad i nějak vyrábět v kotlíku, no, raději už nevím, jak jsem to robila, ale rozhodně se mi to nepodařilo :)
 
Mějte se krásně! Meduňka
 

8 komentářů:

  1. My jsme na střední dělali mýdlo v laborkách v chemii, ale ze špíny a zvířecích kostí teda ne. Hlavně jsme ho dělali s nějakého esteru... :))

    OdpovědětVymazat
  2. Mmmmmm, nezkoušela jsem ho - jen pro pořádek. Ale k tvému popisu mám potřebu se vyjádřit :-)
    Té lupénce bych věřila, tak na to pozor, pak když je to třeba ve vlasech tak je to opravdu krize /tím samozřejmě nemyslím, že ti to nějak přeju!/. Podle mě totiž to mýdlo (jako každé tuhé mýdlo) pořádně vysušuje a proto o tu olupující se kůži jakože přijdeš, tzn. zdá se že máš po problému. Zrovna lupénku jsem neměla, tak nevím, jestli je to OK přístup to takhle ze sebe "shazovat", možná se fakt zkus kouknout, jak na to, aby se to nerozšířilo. napadlo mě ti to napsat, protože jsem svého času léčila své kožní problémy sama a jako dopadlo to katastrofálně a odteď už jedině ke kožnímu. :-)
    Jinak mně se přírodní věci strašně líbí :) Ale jak píšeš o té suchosti a že to za chvíli přejde...fujky, úplně jsem si to představila a otřásla se :-D Mně ten pocit právě zůstává a mazat musím, jinak se pak vrací ekzém :-/ takže pro mě na tělo určitě ne, ale na ruce to může být fajn, pokud by to ještě vonělo.
    Jsem se zas rozepsala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já té lupénce nevěřím, mám to už 20 let, stále jen na loktech, stejně tak to má můj taťka, něco to bude, ale lupenka ne, dostala jsem na to hned kortikoidy, ale proč, když mi pomůže i nějaké přírodní mazání. Obešla jsem už x kožařů a jejich nejjednoduší rada jsou kortikoidy, děkuji nechci!

      Vymazat
    2. to s těmi kortikoidy je pravda, to máš recht a najít dobrého kožního je taky umění :-/ A pokud to máš pořád takhle, tak jedině dobře :)

      Vymazat
  3. Jinak na výrobu mýdla jsou na netu návody, stačí vlastně jen tuk a hydroxid z drogerie :-)
    je úplně jedno, jaký tuk to je, jestli z vola nebo kokosu. Ten seznam je takový mírně přitažený za vlasy podle mě (ono to vlastně odpovídá tomu propagačnímu charakteru), ale tak třeba vegany... mě osobně na tom nesejde, z čeho to je. A klidně se dá vyrobit mýdlo ze sádla a do toho si dáš byliny dle libosti :-)
    dost už, nebudu tu ze sebe dělat odborníka přes mýdla, nejsem, ale fakt jsem se nad tím jen tak zamyslela. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jojo, vím, že jsou návody :) ale v 7mi letech jsem si toho holt ještě moc nevygooglila :D

      Vymazat
    2. :-D My to jednou taky zkoušely s kamarádkou vyrábět asi ve 12, jenže jsme dali špatný hydroxid a netuhlo to, no a pak tu břečku někdo omylem srazil ze stolu --> obývák celý od oleje O.o a asi už to zkoušet nechceme :D

      Vymazat
  4. teda musim říct že mýdlo moc vzhledově hezky nevypadá :D

    Můj blog :http://fashionaddiction-style.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

děkuji za vaše milé komentáře, vzkazy a náměty