chtěla bych si vám na následujících několika řádcích tak trochu postěžovat a tak trochu si zahartusit... ani přesně nevím, jak to nazvat. Nechám na vás jak tok mých myšlenek vyhodnotíte. Vlastně si ani nejsem předem jista, kam přesně nás zavede. Tento článek je totiž spontánním počinem.
Ležela jsem před chvíli ve vaně, hřála si namožená záda a užívala klidu, když jsem si všimla, že na několika produktech v koupelně hlásá obal někde větším, někde menším písmem použití arganového oleje. On totiž arganový olej je "marocké zlato", "svatý kosmetický grál", "kosmetický všelék", v posledních několika letech hrozně in, dočtete se o něm v časopisech, na blozích, reklamu mu dělají i ty slavné "ťuťuberky" (neptejte se, kde jsem ten výraz vzala, ale dostal mě do kolen a zařadila jsem jej do svého aktivního slovníku).
On totiž je to olej, který se opravdu hodí prakticky na všechno, snad kromě smažení topinek. Můžete ho použít na tělo i na obličej a rázem budete omlazené, vyhlazené, hydratované, bez pupínků, bez ekzému, bez vrásek. Když ho použijete na vlasy, tak to bude lesk jako blesk, no fakt!
Arganový olej prodává! A to v podstatě téměř cokoli v kosmetické oblasti. A protože prodává, tak se taky přidává! A to v podstatě téměř do čehokoli v kosmetické oblasti a to (dle mého názoru) bez ohledu na to, zda složení produktů nějak prospěje, zda jeho koncentrace je taková, aby se mohl vůbec jeho potenciál projevit ... A právě to je dle mého názoru ten největší problém.
Píšu problém, ale on v tom možná nikdo problém nevidí, možná ho tam hledám jen já a zbytečně se zlobím. Ale když ono mi to prostě připadá nespravedlivé - ke spotřebitelům a hlavně k oleji jako takovému, protože se prachsprostě zneužívá jeho dobré jméno kvůli prodeji a v očích běžných "složení neznalých" spotřebitelů vlastně devalvuje jeho pověst.
Uvedu vám příklad právě ze své vlastní vany. Jedná se obnovující kondicionér na vlasy značky Revitalon, který je určen poškozené vlasy a má podporovat růst vlasů. Mezi námi děvčaty, nechápu už to, jak má kondicionér podpořit růst, kondicionéry se snad odjakživa dávají do délek vlasů zejména kvůli uhrazení a lehčímu rozčesání.. Nebo?? Ale nad to se povznesme. (Kondicionér byl součást dárkového balení - proto jej mám doma, jinak bych si ho sama nikdy nekoupila už z principu)
Jak vidíte, kondicionér nás láká na celou řadu super ingrediencí, samozřejmě v čele s argonovým olejem! Jak jinak...
A zde si prosím pečlivě prohlédněte složení. Připomenu, že arganový olej = Argania Spinosa Kernel Oil. Vidíte??? Kdepak je ve složení naše hlavní lákadlo??? Na posledním místě!! To znamená, že je ho v celém kondicionéru ze všech ingrediencí nejméně!! I parfému je v přípravku mnohem, mnohem víc, než hlavní hvězdy etikety!!!
Nepřipadáte si tak trochu podvedené? Nepřipadá vám, že z vás výrobce dělá úplného blbce???
Ptáte se, proč je tam toho oleje tak málo? Proč tedy výrobci nepřidají? Je to jednoduché, jde jen a jen o cenu výrobků. Arganový olej je drahá záležitost, roste jen na velice omezeném geografickém území, jeho rozšíření se nedá předpokládat, navíc je na jeho získání potřeba ruční práce a není ji málo. Na jeden litr oleje je to snad až 20 hodin ruční práce při rozbíjení 30kg ořechů, které údajně odpovídají úrodě cca 4 stromů! Cena litru tohoto oleje se pohybuje kolem 2000Kč. A teď si představte třeba tuto pěnu do koupele:
Pěny je 750ml a její cena se pohybuje někde kolem 30Kč. Kolik tam toho arganového oleje tak může být???
A jak vidíte, v tomto produktu olej ani není na posledním místě, pohybuje kolem středu, takže vlastně oproti předchozímu kondicionéru jsme si polepšili :D Ale ono ani té růžové vody, kterou etiketa velkým písmem hlásá, není v přípravku mnoho... Nemohla tam být třeba hned na prvním místě místo té obyčejné vody? No nemohla, já vím - cena!!!
Co říct závěrem? Nevím. Vlastně nevím, co jsem tím vším chtěla říct, možná jsem jen chtěla upozornit na to, že marketing je marketing no...
Mějte se pěkně a nenechte se tahat za nos!
Meduňka
Ptáte se, proč je tam toho oleje tak málo? Proč tedy výrobci nepřidají? Je to jednoduché, jde jen a jen o cenu výrobků. Arganový olej je drahá záležitost, roste jen na velice omezeném geografickém území, jeho rozšíření se nedá předpokládat, navíc je na jeho získání potřeba ruční práce a není ji málo. Na jeden litr oleje je to snad až 20 hodin ruční práce při rozbíjení 30kg ořechů, které údajně odpovídají úrodě cca 4 stromů! Cena litru tohoto oleje se pohybuje kolem 2000Kč. A teď si představte třeba tuto pěnu do koupele:
Pěny je 750ml a její cena se pohybuje někde kolem 30Kč. Kolik tam toho arganového oleje tak může být???
A jak vidíte, v tomto produktu olej ani není na posledním místě, pohybuje kolem středu, takže vlastně oproti předchozímu kondicionéru jsme si polepšili :D Ale ono ani té růžové vody, kterou etiketa velkým písmem hlásá, není v přípravku mnoho... Nemohla tam být třeba hned na prvním místě místo té obyčejné vody? No nemohla, já vím - cena!!!
Co říct závěrem? Nevím. Vlastně nevím, co jsem tím vším chtěla říct, možná jsem jen chtěla upozornit na to, že marketing je marketing no...
Mějte se pěkně a nenechte se tahat za nos!
Meduňka
Zrovna nedávno jsem si nad něčím asi kosmetickým říkala, jaká že je škoda, že pro ně neplatí totéž jako pro výrobce potravin, kteří musí uvádět, kolik je tam zdůrazněné složky. Takže třeba arganový olej 0,0005% :-).
OdpovědětVymazatAsi tak, byla bych pro. By se lidi divili...
VymazatMedunka
To není vůbec špatnej nápad :-)
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatNo s tím složením je to ze zákona takhle, výrobce musí složky řadit dle koncentrace ve výrobku od nejvyššího % zastoupení, po to nejmenší, ALE u složek pod 1% už je může řadit zcela nahodile. Takže že je něco na posledním místě nemusí nutně znamenat, že ho je tam nejméně, i když tady to zrovna tak asi bude. Každopádně ho tam je pod 1%.
OdpovědětVymazat